LUXEMBURG, LU — Op 3 december 2020 heeft Nordea Asset Management (NAM) zijn Global Social Empowerment Strategy geïntroduceerd. Dit is het nieuwste product met een duurzaamheidsthema in het ESG-assortiment.
Nu het einde van 2020 stilaan in zicht komt, meldt NAM de introductie van Nordea’s Global Social Empowerment Strategy (‘de strategie’), een fonds van wereldwijde thema-aandelen, beheerd door hetzelfde succesvolle ESG-team dat ook instaat voor de gekende Global Climate and Environment Strategy Deze oplossing legt zich toe op de ‘S’ van ESG, die de laatste jaren vaak te weinig aandacht heeft gekregen.
Hoewel het natuurlijk belangrijk blijft om oplossingen te vinden voor milieuproblemen, heeft de coronapandemie duidelijk aangetoond dat ook sociale problemen dringend moeten worden aangepakt. Toegang tot gezondheidszorg, onderwijs en betaalbare huisvesting zijn maar enkele van deze uitdagingen. De strategie richt zich op bedrijven die oplossingen bieden voor sociale problemen, die een positieve impact hebbenen duurzame aandeelhouderswaarde creëren
“Er bestaat een fundamentele behoefte om iets te doen aan de actuele sociale problemen van onze maatschappij. Bedrijven die een oplossing bieden voor deze problemen, zijn voor beleggers bijzonder interessant. De versterking van ons sociaal weefsel – de belangrijkste hoeksteen van onze strategie – is volgens ons het volgende thema dat interessant is voor beleggers die niet alleen op zoek zijn naar een aantrekkelijk rendement, maar ook een positieve bijdrage willen leveren aan onze maatschappij.”
Thomas Sørensen, medebeheerder van Nordea’s Global Social Empowerment Strategy
“De strategie belegt in drie themarubrieken: essentiële behoeften, inclusie en sociale emancipatie. Door kapitaal toe te kennen aan positieve sociale oplossingen willen we een duurzame wereldwijde groei ondersteunen en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die de Verenigde Naties voor 2030 hebben vooropgesteld.”
Olutayo Osunkunle, medebeheerder van Nordea’s Global Social Empowerment Strategy