Managers van Nordea’s Global Gender Diversity Strategie erkennen de veelzijdige waarde van L’Oréal
Managers van Nordea’s Global Gender Diversity Strategie erkennen de veelzijdige waarde van L’Oréal en hebben het bedrijf in hun portefeuille opgenomen. Van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de VN werkt L’Oréal actief aan 14 daarvan. Een daarvan is doel nummer 5: gendergelijkheid. Dit probleem wordt al tientallen jaren aangepakt in de waarden van het bedrijf, lang voordat de SDG’s werden geïntroduceerd.
“In de erkenning van gendergelijkheid als een fundamenteel mensenrecht en een noodzakelijke basis voor vrede, welvaart en duurzaamheid, nemen veel publieke en private actoren maatregelen om de genderkloof te dichten. Dit initiatief heeft veel aandacht gekregen, omdat het niet alleen een waardige sociale zaak is, maar ook een echte economische verdienste heeft: ‘Ervoor zorgen dat meer vrouwen werken en leidend zijn op de werkplek, is gewoon een goede zaak. Voor bedrijven zou het logisch moeten zijn om te profiteren van de grootste talentenpool, vooral wanneer demografische tegenwind opduikt,arganbomen die groeien in de Marokkaanse woestijn. Tot aan het begin van het nieuwe millennium werd dit vooral gebruikt “zegt Julie Bech, co-manager van Nordea’s Global Gender Diversity Strategie.”
L’Oréal spant zich al vele jaren intensief in voor ethiek en gelijkheid. Zo is er bijvoorbeeld een regeling in het bedrijf waarmee alle moeders minstens 14 weken betaald verlof kunnen krijgen, zelfs indien de lokale regeling voor moederschapsverlof korter en onbetaald is. Bovendien wil het bedrijf alle vaders of ‘ouders’ tien dagen betaald verlof geven, waar ook ter wereld ze werken.
In Scandinavië is de praktijk van L’Oréal om meer te betalen tijdens het moederschapsverlof niet zo ongebruikelijk, maar in andere regio’s ter wereld is het een grote verbetering voor vrouwen.
Gelijke verloning is ook belangrijk voor het bedrijf. Het senior management wil de gelijkheid in domeinen waar dit nog niet het geval is, verhogen. De bedoeling is om evenveel vrouwelijke als mannelijke werknemers te hebben, en om mensen uit verschillende sociale, culturele en etnische achtergronden mee aan boord te nemen.
“Voor ons bedrijf is het belangrijk om de realiteit te weerspiegelen waarin de gebruikers van onze producten leven,” zegt Mai-Britt Rasmussen, Marketing Director, Consumer Products, L’Oréal Denemarken. “We moeten ons daarom sterk inspannen voor gelijkheid en diversiteit. We leggen concrete individuele doelstellingen vast, en willen ze realiseren ongeacht de lokale omstandigheden.
“We zijn echter ook een bedrijf dat in een competitieve omgeving winst moet maken. Daarom selecteren we nauwgezet de beste talenten. Daarom heeft het geen zin om gender bepalend te laten zijn voor aanwervingen. We moeten er daarentegen voor zorgen dat alle professionals hun talenten kunnen ontplooien.”
L’Oréal heeft zowat 86.000 medewerkers in 150 landen. Het interne Share & Care programma zorgt ervoor de ethische waarden gedragen worden door het volledige bedrijf. Lokaal biedt het bedrijf gezondheidszorg, opvang en hulp aan voor zieke of oudere werknemers in gebieden waar de overheidsdiensten tekortschieten. L’Oréal hecht ook veel belang bij het werken met externe partners.
“We zijn een wereldwijde speler, en we zijn ook actief op markten en gemeenschappen die niet per se onze waarden en visie op gelijkheid delen,” aldus Rasmussen.
Dat is bijvoorbeeld het geval in het zuiden van Marokko, waar L’Oréal plantaardige arganolie produceert voor vele van zijn huidcrèmes en haarverzorgingsproducten. De olie wordt geperst uit de vrucht van dearganbomen die groeien in de Marokkaanse woestijn. Tot aan het begin van het nieuwe millennium werd dit vooral gebruikt door de lokale bevolking. Vandaag is het een van de meest populaire producten in schoonheidsproducten. Naarmate L’Oréal steeds meer olie nodig heeft, is het bedrijf begonnen met het opzetten van kleine lokale Fair Trade coöperatieven. Hierdoor kunnen lokale vrouwen hun gezin onderhouden, onafhankelijk van hun mannelijke familieleden, en ondertussen bijdragen tot economische groei in de regio.
L’Oréal in cijfers
- In Q3 2019 boekte L’Oréal een omzet van 21,99 miljard EUR, een recordstijging met 7,5 procent.
- In 2018 waren vrouwen goed voor 69 procent van alle werknemers van L’Oréal. 46 procent van de bestuurders is een vrouw, 31 procent van het directiecomité is vrouw en 66 procent van alle managementposities wordt bekleed door een vrouw.
- In 2020, werd L’Oréal voor het derde opeenvolgende rij opgenomen in de Bloomberg Gender Equality Index. Voor de tiende keer riep het Etisphere Institute L’Oréal in 2018 uit tot een van de meest ethische bedrijven ter wereld.
Ambitieuze doelstellingen zijn één ding, maar resultaten neerzetten is een kwestie van engagement. Hoe kunnen we de doelstelling bereiken om evenveel mannen als vrouwen aan boord te krijgen, zonder gebruik te maken van quota’s voor aanwervingen?
Mumina Hassan is Head of Human Resources van L’Oréal in Kopenhagen. Volgens haar moet het belang van gelijkheid en diversiteit duidelijk worden gemaakt. Aangezien het topmanagement gendergelijkheid heeft opgenomen in zijn strategie, worden de resultaten in de organisatie ook voortdurend opgemeten.
“Op bedrijfsniveau vormt menselijk kapitaal een echte meerwaarde voor een onderneming, en iets wat concurrenten bijzonder moeilijk kunnen kopiëren,” zegt Julie Bech. “Er is veel vraag naar het beste talent, dus als een bedrijf erin slaagt gelijke kansen voor iedereen te creëren, kan het kiezen uit een ruimere pool. Dit geeft het bedrijf een voorsprong ten opzichte van concurrenten die niet hetzelfde groeipotentieel hebben. Verder zal de onderneming meer kunnen doen voor de ontwikkeling en het behoud van haar beste talent als ze objectief te werk gaat bij het bekwamen van haar personeel. Ook bij indienstnemingen is de pool van getalenteerde sollicitanten groter als men alle beschikbare gegadigden omvat. Heel wat studies tonen aan dat genderdiversiteit goed is voor het bedrijfsresultaat. Dit is onder meer te danken aan de verbreding van de talentenpool.”
Responsibility Report
L’Oréal’s “Beauty delen met iedereen – De L’Oréal Sustainability Commitment” meldt dat tegen 2018 het Solidarity Sourcing-programma van het bedrijf 63.584 mensen in sociaal of economisch achtergestelde gebieden over de hele wereld had geholpen om een baan te vinden. Het doel is om tegen 2020 100.000 mensen aan een baan te helpen.Bron: Sharing Beauty With All – The L’Oréal Sustainability Commitment
Vandaag versterken ethische waarden het aanwervingspotentieel van L’Oréal. Rasmussen, die al meer dan twintig jaar bij L’Oréal werkt, benadrukt dat het belangrijk is dat het senior management bepaalde waarden hanteert. “Wanneer we de zaken kunnen meten, zorgen ze voor concrete maatregelen en kunnen we projecten lanceren om succes te boeken’,” zegt ze. “Vandaag zijn er veel meer vrouwen in het senior management, en is de sociale achtergrond van de werknemers veel diverser. Dat betekent dat we niet langer willen dat iedereen hetzelfde is, omdat we meer van elkaar kunnen leren in een diverse omgeving. Ik zie dit ook in mijn eigen teams, waar er veel verschillende standpunten en visies zijn. We kunnen veel beter de realiteit weerspiegelen waarin de gebruikers van onze producten leven. Ik denk dat dit goed is voor het hele bedrijf”.
Ze woonde onlangs een conferentie bij in Marokko, waar de country manager van L’Oréal een vrouw is. “Het bedrijf geeft zo’n krachtig signaal, omdat in de cultuur van dit land een vrouw niet zomaar de meest voor de hand liggende keuze is. De zaken kunnen ingewikkelder worden omdat de leidinggevende een vrouw is, en geen man. Onze boodschap is echter dat het hoofd van het Marokkaanse kantoor ervaren en competent is.”
Er zijn in totaal 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, en L’Oréal werkt aan 14 ervan. Een van die doelstellingen is nummer 5: gendergelijkheid. De waarden van het bedrijf houden al tientallen jaren rekening met deze zaken, lang voor de invoering van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen.
“We merken duidelijk dat het bewustzijn rond deze zaken aan het toenemen is. Mensen zijn vaak verbaasd over de sterke waarden die L’Oréal toepast in ons bedrijf, en hoeveel belang we hechten aan verantwoordelijkheid, ethiek, gelijkheid en duurzame ontwikkeling,” zegt Rasmussen. “Veel mensen denken dat de cosmeticasector alleen draait rond sterke merken en mooie producten. Het senior management is echter sterk betrokken bij onze ethische waarden, en daarom is dit een strategische prioriteit die weerspiegeld wordt in de hele organisatie.”
L’Oréal groeide het snelst in meer dan tien jaar in Q3 2019 en blijft zo beter presteren dan de markt voor schoonheidsproducten. Bovendien werd het bedrijf al meer dan tien keer uitgeroepen tot een van de meest ethische bedrijven ter wereld. Het bedrijf doet het nog steeds zeer goed in verschillende gelijkheidsstudies.
“Eerst en vooral willen we waarde creëren voor onze klanten,” zegt Julie Bech. “Dit fonds biedt klanten de mogelijkheid een goed rendement te behalen, waarbij zij tevens een reële invloed op de maatschappij kunnen uitoefenen door duurzaamheidsdoelstellingen te verwezenlijken waarbij rekening wordt gehouden met diversiteit. In duurzaam beleggen zit toekomst. Bedrijven die bereid en in staat zijn om extra middelen in te zetten waardoor ze diverser worden, zullen daar in de toekomst de vruchten van plukken.”